Klasyfikacje jakościowe wg API

Amerykański Instytut Naftowy

(American Petroleum Institute)oleje Knurów

 

 Klasyfikacje jakościowe wg API

Oleje silnikowe dzielą się na

oznaczone symbolem

S –  (Service) z przeznaczeniem do silników benzynowych

C – (Commercial) do stosowania w silnikach diesla

Klasyfikacje jakościowe wg API oznaczane są za pomocą kodu dwuliterowego

  • W pierwszej grupie wyróżnia się klasy jakości:

SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN – klasę SI pominięto, aby uniknąć pomyłek z oznaczeniem międzynarodowego układu jednostek SI

  • W drugiej grupie wyróżnia się klasy jakości:

CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF i CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4

 

Klasyfikacja API S – silniki benzynowe

API SA – Oleje nie zawierające dodatków uszlachetniających

API SB – Oleje dla silników z niskim obciążeniem skonstruowanych przed 1958 r.

API SC – Oleje dla silników konstruowanych na początku lat 60

API SD – Oleje dla wysoko obciążonych silników (silniki samochodowe  produkcji końca lat 60 i początku 70)

API SE – Oleje do silników konstruowanych w latach 70-tych

API SF – Oleje do silników o konstrukcji z lat 80-tych

API SG – Olej dla najwyższych wymagań. Jak SF + ochrona przed tworzeniem osadu. Oleje te wprowadzone zostały pod koniec lat 80-tych

API SH – Specyfikacja wprowadzona w 1993r. Podwyższono wymogi dotyczące odporności na utlenianie oraz ochronę przeciw korozji

API SJ – Specyfikacja wprowadzona w 1996 roku. Tak samo jak API SH + lepsze parametry pracy w niskich i wysokich temperaturach, lepsza współpraca z katalizatorami oraz zwiększona oszczędność paliwa

API SL – Specyfikacja wprowadzona w 2001r. zastępująca klasyfikację API SJ Oleje do wszystkich silników używanych obecnie. Doskonała ochrona silnika w wysokich temperaturach oraz zmniejszone zużycie oleju i paliwa

API SM – Specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych

API SN – Specyfikacja, weszła w życie w lipcu 2004r do benzynowych silników aut osobowych

 

Klasyfikacja API C – silniki Diesla

API CA – Oleje dla silników z niewielkim obciążeniem

API CB – Oleje dla silników z niewielkim obciążeniem. Charakteryzują się lepszymi własnościami przeciw zużyciowymi w stosunku do olejów klasy API CA

API CD – Oleje do silników zarówno wolno ssących jak i doładowanych. Zapewniają ochronę przed zużyciem, korozją oraz chronią przed powstawaniem osadów wysokotemperaturowych

API CD II – Oleje do dwusuwowych silników Diesla

API CE – Oleje do doładowanych silników wysokoprężnych, pracujących pod dużym obciążeniem zarówno przy wysokiej, jak i niskiej prędkości obrotowej

API CF4 – Oleje do szybkoobrotowych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikacje API CE w silnikach Diesla zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki

API CF – Specyfikacja olejów silnikowych dla silników wolno ssących oraz doładowanych, pracujących pod dużym obciążeniem, zasilanych paliwem o zróżnicowanej jakości

API CF2 – Oleje do wysoko obciążonych dwusuwowych silników wysokoprężnych. Zastępuje klasyfikację API CD II

API CG-4 – Oleje te produkowane od około 1998 r. przewyższają oleje klasy API CF-4 Stanowi standard dla nowoczesnych 4-suwowych silników Diesla

API CH-4 – Jest stosunkowo rzadko używanym olejem najnowszej generacji od roku 2001

API CI-4 – Jedna z najwyższych klasa jakości olejów wprowadzona w 2002. Oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin

API CJ-4 – Najnowsza specyfikacja do silników diesla, oleje tej klasy używane są dla najnowocześniejszych, wysokoprężnych 4-suwowych wysokoobrotowych silników Diesla przede wszystkim aby podnieść poziom redukcji emisji szkodliwych substancji. Przewidziana dla samochodów wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania spalin. przekracza poprzednie wymagania odnośnie ochrony silnika odkładających się depozytów oraz zużyciu oleju. Olej ukierunkowany pod najnowsze normy emisji spalin